Sister distribution
posterL'ARBRE AUX PAPILLONS D'OR

L'ARBRE AUX PAPILLONS D'OR

Ein Film von Pham Thien An
- 2023 - 178'

Saigon. Hochzeitsfilmer Thien sitzt mit Freunden bei Bier und Snacks; man diskutiert über den Sinn des Lebens, als jähes Getöse die Szene unterbricht: ein Verkehrsunfall, an dem Thiens Schwägerin mit ihrem kleinen Sohn beteiligt ist und den sie nicht überlebt. Nun muss Thien seinen verschwundenen Bruder Dao finden, den Vater des Neffen. Er begibt sich auf die Suche in seine einstige Heimat auf dem Land. Unterwegs begegnet er alten Erinnerungen, neuen Freund:innen – und wiederkehrenden Fragen nach der eigenen Zugehörigkeit. Mit beobachtender Kamera in ruhigen Bildern erzählt, die zum Verweilen einladen, vergeht die Zeit fast zu schnell in diesem wundersamen Film. Katja Wiederspahn, Viennale

Genève

16.04.24 - 14:30, Les Cinémas du Grütli
Rétrospective Tarkovski aux Cinémas du Grütli, dont "une sélection de huit longs-métrages récents par des cinéastes du monde entier dont les œuvres dialoguent avec son univers : une vision du monde, de l’art et de l’amour, convoquant l’enfance et la famille, l’Histoire et la religion, ou encore un rapport mystique à la terre et au temps".

« Around 60 shots, some fixed, some moving, always revealing something new, at once kaleidoscopic and precise. Showing Ho Chi Minh City in the first act followed by the towns and mountainous areas of western Vietnam, a gentle opposition is formed between the urban and the rural, with these shots constituting a cinematographic grammar that narrates the process of mourning and spiritual restitution protagonist Thien must go through. The story begins on June 16, 2018 during the World Cup. An ofscreen accident involving Thien’s sister-in-law, who dies, and his little nephew, who survives, sends Thien on a sensorial journey in search of his brother, a figure neither he nor his nephew have seen in years. The connection between Thien’s consciousness and the mise-en-scène is not only evident in the contemplative and unpredictable nature of the story, whereby difuse flashbacks or dreams wander into the narrative without warning, but as Thien’s own experience of time is brought into sync with the film’s temporality. The forcefulness and the beauty of Pham’s debut film is undeniable: everything looks distinct, whether a sparrow, a face, or the rain. » — Roger Koza, Viennale