Regisseurin Ale und Schauspieler Alex beschliessen nach 15 Jahren Beziehung, getrennte Wege zu gehen. Und das muss gefeiert werden – zumindest, wenn man einem alten Spruch von Ales Vater Glauben schenkt. Der hatte immer behauptet, dass Trennungen und nicht Hochzeiten ein Grund zum Feiern wären. Das enge Umfeld hält die Nachricht allerdings für einen schlechten Scherz. Umso entschlossener ist das Ex-Paar, mit einer Abschiedsparty alle vom Ende ihrer Beziehung zu überzeugen. Vor allem sich selbst.
"Ein Film über das Kino, das Leben und die Liebe, der an die besten Filme von Woody Allen denken lässt."
Daniel Mantilla, Kinótico
"Ist sie ein Mythos oder gibt es sie wirklich: die Trennung im Guten? Filmemacherin Ale und Schauspieler Alex versuchen es. Sie wollen nach 14 Jahren Beziehung auseinandergehen und das Ende feiern – mit einer Party. Die Freunde sind perplex und hoffen, dass der Originaltitel des Films Wirklichkeit wird: „Du wirst zurückkehren!“ Das aber ist letztlich nicht der Punkt in dieser entspannt selbstironischen Anti-Rom-Com, in der Woody Allen mit Cary Grant durch die Madrider Boheme geistert, Ingmar-Bergman-Tarotkarten den Ton angeben und Ale nebenbei ihren neuen Film schneidet, der sich von dem, den wir sehen, bald kaum noch unterscheidet. Schlau."
Gian-Philip Andreas, Viennale
"Sundays carry moments where certitudes break, the way every accomplishment conceals finitude. Jonas Trueba’s Volveréis – another exceptional discovery at this Viennale – is completely built upon the inversion of one of the happiest feasts, like the wedding. Ale and Alex have decided to separate, and come up with an odd idea: why not to celebrate the separation with a proper feast, with friends, music and a separation cake? The most interesting aspect of the film is less the story and more the explicit and assumed redundancy through which the story and the film launch and relaunch the idea itself. We cannot escape feeling it as an indirect strategy for the separating couple to remain together in “performing” the separation. The redundancy of the film – which is also full of delightful details indeed, mostly in the description of the couple’s friends’ reactions to the announcement of their idea, making the film also a subtle anthropological study – is then not a fault but its virtue, the virtue of being able to make us feel the performative contradiction of separating together. Circularity is no less than the central element of never-ending Sundays."
Giuseppe Di Salvatore, A CINEMATIC PLEA FOR SUNDAY, Filmexplorer
"“Volveréis” means “you’ll be back.” It’s almost a certainty. It’s also what the protagonists of this film of the same name hear about the party they throw to bid farewell to their love; the couple, a filmmaker and an actor, have been together for more than a decade and are now separating. “You’ll be back”; it sounds like an order too. Neither they, nor those around them find it easy to accept the finite nature of love; it’s equally hard to for the duo to accept a celebration of what they have shared, and embrace what is yet to come. The film unfolds in a new iteration of the same universe that Jonás Trueba has been building over the last years: the same team, on small shoots, in the streets he knows and walks, with themes plucked from everyday life. To this, he adds a healthy dose of cinematic meta-reflection (the film we see is the one made by the characters in the film) while also paying tribute to his family roots. The idea of celebrating divorces rather than weddings is a nod to Fernando Trueba, the Oscarwinning director, real life father of Jonás and the filmmaker’s father in the film too. VOLVERÉIS is a post-classic comedy about classic comedies, ephemeral, serious and funny all at the same time."
Gonzalo de Pedro, Viennale
Mit Itsaso Arana, Vito Sanz
Drehbuch Jonás Trueba, Itsaso Arana, Vito Sanz **1. Regieassistentin **Lorena Tudela Kamera Santiago Racaj Ton Álvaro Silva, Pablo Rivas Leyva, Raquel Martín, Carla Silván Schnitt Marta Velasco Kostüme Laura Renau Dekoration Miguel Angel Rebollo Musik Iman Amar, Ana Valladares, Guillermo Briales Produktion Los Ilusos Films Koproduktion Les films du Worso, Arte France Cinéma